Kate White, „Tajemnice kariery. 50 sekretów, które
powinna znać każda kobieta sukcesu”, Sopot 2016
Nie wiem dlaczego, ale lubię takie książki, choć
niektóre porady są odrealnione
i na pewno bym ich nie zastosowała w swoim życiu.
i na pewno bym ich nie zastosowała w swoim życiu.
Kim
jest Autorka?
Napisała serię bestsellerów, w tym kilka kryminałów.
Przez 14 lat była redaktor naczelną „Cosmopolitan”. Jej książki zostały wydane
w 18 krajach świata. Mieszka w Stanach Zjednoczonych wraz z mężem i dziećmi.
O
czym jest ta książka?
Na okładce wymieniono czego dowiemy się w trakcie
lektury: jak określić swoje życiowe priorytety, jak zdobyć wymarzoną pracę i
się w niej rozwijać, jak wykorzystywać swoje sukcesy i poprawiać swoje
notowania u pracodawcy, jak znaleźć równowagę między pracą a życiem prywatnym?
Książka jest podzielona na trzy części. Pierwsza część
nosi tytuł: „Sukces: jak go osiągnąć?”, druga mówi o tym jak wzmocnić i
utrwalić swój sukces, a trzecia podpowiada jak się delektować swoimi osiągnięciami.
Jak
to się ma do treści?
Faktycznie Autorka odnosi się do tych wszystkich kwestii
i w niektórych miejscach udziela naprawdę ciekawych, świetnych i inspirujących
rad, które nie przyszłyby mi do głowy. Część porad ma zastosowanie tylko w
Stanach Zjednoczonych, bo odnoszą się do panującego tam modelu zatrudnienia.
Inne rady są dla mnie dziwne albo szokujące. Ale każdy może wynieść z lektury coś
dla siebie.
Autorka wskazuje takie strategie jak: „daj z siebie wszystko
albo daj sobie spokój” oraz pokaż pracodawcy, jakie Twoje umiejętności
przydadzą się w rozwoju jego firmy i co możesz z siebie dać a także „zaufaj
swojej intuicji, ale najpierw ją wytrenuj”.
„Dobrze
wykonana praca nie wystarczy. Sekret polega na tym, aby zrobić więcej niż od
nas oczekują.” (s. 25)
„(…)Potencjalnych
pracodawców nie interesuje, czy chcesz czuć ekscytację, stawiać czoła wyzwaniom
i spełniać swoje pragnienia. Chcemy wiedzieć, co możesz zrobić dla nas.” (s. 46)
„Twoja
intuicja prowadzi cię zgodnie z tym, co jest jej znane, więc zadbaj o to, by
dostarczyć jej odpowiednich informacji. Eksperci od polegania na swoich
przeczuciach często mają za sobą wiele lat słuchania intuicji, a ich
automatyczne reakcje opierają się na olbrzymich zasobach wiedzy.” (s. 83)
Istotnym elementem w pracy, a już przede wszystkim w
pracy kreatywnej, jak na przykład kierowanie wielkim magazynem, jest sztuka
przewidywania czego potrzebują inni (np. czytelniczki magazynu). Pomysły i ich
forma przedstawienia muszą być atrakcyjne dla innych, aby osiągnąć zysk ze
sprzedaży.
Plusy
tej książki:
Bardzo ważne są dla mnie rozdziały poruszające tematykę
radzenia sobie z kryzysem i nadchodzącymi zmianami. Choćby nie wiem jak
świetnym pracownikiem lub szefem się jest, zawsze zdarzają się błędne decyzje i
powstają pożary, które trzeba ugasić. Autorka podpowiada kilka konkretnych
wskazówek jak sobie z tym poradzić.
Niesamowicie ważna jest również asertywność, co nie
jest żadnym odkryciem, ale tak trudno zastosować ją w codziennym życiu. Kiedy
już wyznaczymy swoje priorytety i wartości, oraz cele do których zmierzamy,
czasem będziemy musiały odmówić. Autorka pokazuje jak robić to szczerze, zwięźle
i bardzo grzecznie, nikogo przy tym nie urażając, ale chroniąc siebie i swoich
bliskich.
Minusy
tej książki:
Mimo wielu dobrych rad, które są tu zawarte część
rzeczy niestety stanowi tylko doraźne rozwiązania. Na przykład jeśli chodzi o
przygotowywanie posiłków, każdy kto się tym zajmuje wie, jakie to pracochłonne
zajęcie, a przede wszystkim takie, które musimy wykonywać właściwie codziennie.
Pomysł Autorki, żeby przygotowywać pieczonego kurczaka, który zawsze nas uratuje
niezbyt do mnie przemówił. Owszem jest to sycące danie, ale niekoniecznie
zdrowe, a przygotowywanie jedzenia dla siebie i rodziny wymaga jednak więcej
urozmaicenia.
Druga rzecz, którą zauważyłam, że cena sukcesu
niejednokrotnie jest wysoka. Ciężko jest pogodzić rodzinę i pracę, szczególnie
jeśli nasze stanowisko wymaga wykonywania dodatkowych zadań po godzinach pracy
albo wiąże się z częstymi wyjazdami. Oczywiście teoretycznie da się to
pogodzić, ale przeważnie kosztem zdrowia itp.
Podsumowanie:
Przydatna książka dla osób, które niedawno weszły na
rynek pracy lub już na nim są. Można dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy
jak być lepszym pracownikiem i przełożyć to na swój osobisty sukces i
satysfakcję z pracy. Niektóre rady trzeba przyjąć z przymrużeniem oka ;)
Komentarze
Prześlij komentarz