środa, 8 kwietnia 2015

Ełk


„EŁK SPACEROWNIK PO NIEZWYKŁYM MIEŚCIE”, MICHAŁ OLSZEWSKI, RAFAŁ ŻYTYNIEC, EŁK 2012

Kilka wolnych dni spędzonych w domu rodzinnym pozwoliło mi nabrać nowej energii do działania. Przeglądając biblioteczkę siostry trafiłam na interesującą, szerzej nieznaną publikację. Jeśli ktoś z Was jeszcze nie słyszał o Ełku albo wręcz przeciwnie – mieszka w tym mieście lub okolicach z pewnością chętnie pozna zawiłe losy tego miasta.

Kilka lat mieszkałam w Ełku i chodziłam tam do szkoły, ale muszę przyznać, że o wielu faktach zaprezentowanych w publikacji nie wiedziałam lub miałam mgliste pojęcie. Skomplikowane losy miasta ukształtowały je takim jak jest teraz. Wiele kamienic lub innych budowli było świadkami historycznych wydarzeń – jakich i kiedy – dowiecie się po przeczytaniu książki J.  

Książka przedstawia historię miasta w sposób niezwykle ciekawy łącząc różne wątki. Omówionych jest 5 tras, którymi można podążać zwiedzając to średniej wielkości miasto. Poznajemy  nie tylko miejsca, ale też ludzi, którzy przyczynili się do rozbudowy Ełku. Dodano również dwa dodatkowe rozdziały: Białe plamy, czyli Ełk w Trzeciej Rzeszy oraz Ełk w oczach innych.

Wyraźnie jest też pokazane, że położenie miasta (dziś urokliwe i sprzyjające turystyce) kiedyś było przekleństwem, ponieważ miasto było kilkakrotnie niszczone.

Nie jest to tradycyjny przewodnik, choć znajdziemy tu informacje o zabytkach czy godzinach otwarcia. Wzbogacony o zdjęcia (przeważnie czarno – białe) i ryciny.


Zapraszam do lektury J.


Widok z mostu na Jeziorze Ełckim (w tle widać Wieżę Ciśnień, w której mieści się Muzeum Kropli Wody).


Widok na osiedle Baranki od strony promenady.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz